Světovým dnem VÝŽIVY je 16. říjen!

V tento den, si země připomínají, že na světě stále existují oblasti, které se dosud potýkají s nedostatkem potravy. V rozvojových zemích každý den umírají na hlad a podvýživu zejména děti.

My z „vyspělé“ části světa si jen stěží dovedeme představit, že bychom si dnes neměli dát šťavnatý řízeček či výborné lasagne na které se těšíme už od rána, nebo že bychom měli pravidelně usínat s kručením v žaludku. V podstatě potýkáme se s problémem opačným. Stravy máme nadbytek.

Supermarkety poskytují zboží všeho druhu z celého světa, paradoxně i z rozvojových zemí. Nepřeberné množství potravin, akce a slevy na různá zboží v „mega“ výhodných baleních pokouší nejen naše smysly, ale i peněženky. Můžeme nakupovat a jíst kdy chceme a co chceme. Hlad pro nás mnohdy není směrodatným ukazatelem.

Střídmost je v našem životě velká neznámá. Málokdo si vědomě odepře půlku talíře. Velké porce jsou lákavé a žaludek si na větší objem stravy celkem dobře zvykne.

Nezdravý životní styl včele s nezdravými stravovacími návyky a celkově nekvalitní stravou se promítá do naší společnosti přibýváním počtu lidí s tzv. civilizačními onemocněními. Řadíme mezi ně nadváhu, obezitu, vysoký krevní tlak, srdečně-cévní onemocnění, cukrovku, poruchy imunity, nádorová onemocnění atd. Ty se stále častěji objevují v mladším věku.  

Uvědomme si, že na nezdravý způsob stravování doplácí také naše děti. Stravování je základní potřebou a děti získávají tyto pro zdraví nejdůležitější návyky od nás, rodičů. Pojem dětská obezita je odstrašující nicméně, se stejně, jako u dospělých, stává dnešní realitou.

Díky stále většímu výběru potravin prakticky z celého světa, klesá naše schopnost se v takovém množství potravin orientovat. Navíc reklamy dělají své a vybrat si z nabídky jen skutečně potřebné množství potravin, které jsou navíc zdraví prospěšné, vyžaduje aktivní a bdělý přístup.

Orientujme se v prvé řadě na kvalitu stravy a uberme v košíku její množství. Připomeňme si také při této příležitosti základní pravidla stravování: Jsou jimi pestrost a rozmanitost každodenní stravy, střídmost, barevnost, pravidelnost, pohoda u jídla.

Tip na závěr: Rozmýšlejme se každý den, co a kdy sníme. Zda prospíváme výběrem potravin svému zdraví, zda není jídla zbytečně mnoho? Pošleme nejen dnes, pomyslnou čtvrtinu z našeho talíře do rozvojových zemí a dbejme přitom na to, aby naše každodenní menu bylo co nejzdravější.