Že na LUŠTĚNINU nemáte "slinu"?

1) Jsou vydatným zdrojem BÍLKOVIN. Těch obsahují dokonce více než maso!

2) Vysoký obsah VLÁKNINY se sice spolupodílí na obtížnější stravitelnosti, nicméně vláknina je mezi českou populací nedostatkovým zbožím. Průměrný Čech sní denně sotva polovinu doporučené denní dávky! Není se čemu divit, že jsme rekordmani ve výskytu rakoviny tlustého střeva...

3) Neobsahují CHOLESTEROL a nasycené tuky. Naopak jsou zdrojem zdraví prospěšných tuků NENASYCENÝCH (a ty jsou na tom podobně jako vláknina - potřebujeme jich více).

4) Z minerálů v nich najdeme draslík, hořčík,vápník, železo, zinek, mangan, fosfor, selen, z vitamínů není nouze o vitamíny skupiny B včetně kyseliny listové a vitamín E.

5) Barviva červených, černých a strakatých druhů luštěnin obsahují ANTIOXIDANTY - látky s ochrannými (protistresovými) účinky. 

6) A tak bychom mohli pokračovat dále. Co je ale důležité pro praxi?

Věříte, že je možné jíst luštěniny každý den? "Luštěninový trh" hraje nejrůznějšími barvami a tvary, takže kdybychom chtěli, můžeme mít každý den v týdnu na talíři jinou luštěninu. A co nadýmání?

Nelze si myslet, že po talíři čočky nakyselo (a ještě k tomu s vejci) se budeme cítit lehcí a nebude nás nadýmat. Množství luštěniny (bílkovin) je v tomto případě příliš velké, navíc kombinace s vejci stravitelnost ještě zhoršuje!

Nadýmání způsobuje obsah tzv. antinutričních látek. Jejich množství jsme však schopni ovlivnit - DÉLKOU NAMÁČENÍ (dle druhu luštěniny cca 8 - 12 h), přitom vodu (do které se tyto látky uvolňují), vždy během namáčení několikrát vyměníme a po uvaření ji nikdy dále nepoužíváme!
Osobní zkušenost mi říká, že luštěniny v BIO kvalitě nadýmají méně.
Stravitelnost záleží také na délce varu. Čím déle vaříme, tím jsou stravitelnější. Přičemž výhodnější (časově i z hlediska chuti) je vaření v tlakovém hrnci. Nezapomeneme na koření, hodí se saturejka, kmín, majoránka, bazalka atd.
Takto uvařené luštěniny vydrží v lednici 4-5 dní, lze je po zchladnutí také zamrazit a používat dle potřeby.

Pozor, nejsme-li navyklí na konzumaci luštěnin každý den, začínáme postupně a v malých množstvích (nikdy ne v podobě "nahusto"). V praxi to znamená: hrst luštěnin do zeleninové polévky, zelenino-luštěninová pomazánka na pečivo, uvařená cizrna v zeleninovém salátu. Zprvu každý třetí, druhý a postupně až každý den.
Pravidelná konzumace luštěnin pak nezpůsobuje výraznější potíže - trávící systém si navykne.

Velmi hodnotné jsou luštěniny NAKLÍČENÉ. Klíček sám o sobě představuje doslova výživovou bombu! Bodejť ne, když z něj musí vyrůst celá rostlinka! Navíc v naklíčené formě jsou luštěniny stravitelné nepoměrně lépe!
Tip: Zkuste fazole MUNGO, naklíčí se do 3 dnů a chutí připomínají zelený hrášek.

Také loupané druhy luštěnin jsou pro trávení "lehčí" variantou a stačí je namáčet 2 hod. Červenou čočku není potřeba namáčet vůbec a je vhodná i pro děti od 1 roku.

Luštěniny by měly tvořit nedílnou součást pestrého jídelníčku. Uberme maso a dopřejme si fazole adzuki, pinto, navy, velké bílé fazole, černé a červené fazole ledviny, hrách žlutý nebo zelený, čočku červenou, belugu, tmavozelenou, hnědou, cizrnu, fazole mungo - alespoň každý druhý den! 

Zdravý život s luštěninou!