"Povídala RYBA rybě"

1) Obsahují NENASYCENÉ mastné kyseliny, které jsou nezbytné pro lidský organismus, mají ochranné a jiné důležité funkce. Zkrátka, bez nich se naše zdraví neobejde. Nenasycené mastné kyseliny v rybách jsou stěžejní také pro děti, které je potřebují pro správný vývoj mozku a očí.

2) BÍLKOVINY v nich obsažené, jsou plnohodnotné, navíc oproti jiným druhům masa, je to rybí snadněji stravitelné, nedochází proto k přetížení trávících procesů, k únavě po jídle, celkově se tak cítíme lehčí.

To jsou HLAVNÍ a nejdůležitější argumenty, proč ryby pravidelně jíst, tzn. i několikrát do týdne! Bohužel v našem kraji jsou zvyklosti stran konzumace ryb minimální. Na zdravotním stavu se tento fakt nemůže neprojevit. Vysoký výskyt kardiovaskulárních chorob a lidí s poruchou jaterního metabolismu (vysoký cholesterol) je toho důkazem.

Takzvané Omega-3 mastné kyseliny (EPA, DHA) se nacházejí výlučně v tuku mořských ryb. Jediným rostlinným zdrojem je LNĚNÝ OLEJ, který obsahuje podobnou látku, ze které je tělo schopno nenasycené masné kyseliny vyrobit.

Abyste si byli jisti, že máte ve stravě dostatek těchto látek, je důležité pravidelně konzumovat:
1) Luštěniny
2) Oříšky a semínka
3) Extra panenské rostlinné oleje, avokádo
4) RYBY - lépe žijící ve volných vodách, vyplácí se také střídat zdroje, kvůli riziku toxického zatížení.
V rámci pestrosti vybírejte pokaždé jiný druh z vyjmenovaných skupin potravin. Např. V pondělí k obědu čočku, v úterý na večeři cizrnovou pomazánku, v sobotu pstruh, v úterý losos, dneska mandle, zítra slunečnicová semínka atd. V některých případech lze úžívat omega-3 v doplňku stravy.

V české stravě je obsah nenasycených mastných kyselin velmi nízký. Nejen, že nemáme moře a tudíž kvalitní rybí úlovky, ale také příliš nefandíme rostlinné stravě...

Omezte proto celkově podíl nasycených tuků (maso, mléčné výrobky, máslo, sádlo, uzeniny) a zvyšte příjem tuků nenasycených z výše zmíněných zdrojů. Je to nezbytný krok ke zdraví! A dbejte na jejich příjem nejen u sebe, ale také u DĚTÍ!

S rybami v rovnováze! :)