TĚHOTENSTVÍ A STRAVA

Ať už si, milé maminky přečtete v moudrých knihách cokoliv, jedno je jisté: Těhotenství je PŘIROZENÝ stav! Není to nic nenormálního, vyžadující cosi "extra". Ani ve VÝŽIVĚ, pokud je běžná strava nastávající maminky PESTRÁ.

Pestrý jídelníček je takový, ve kterém se každý den objevuje VĚTŠINA z devíti základních SKUPIN potravin, a z těchto skupin pokaždé jiní ZÁSTUPCI: 
a) OBILOVINY - bezlepkové (rýže, proso, kukuřice, quinoa, amarant), 1 porce
                      - lepkové (žito, pšenice, oves, ječmen), 2 porce             
b) LUŠTĚNINY (čočka, fazole, hrách, cizrna, sója), 1 porce 
c) ZELENINA (kořenová, nadzemní, tepelně upravená - dušená, blanšírovaná, vařená, kvašená, syrová), 2 - 3 porce
d) OVOCE (hlavně naše "domácí" - jablka, hrušky, švestky, meruňky, hrozno), 1 - 2 porce
e) MASO (bílé - krůtí, kuřecí BIO, červené, rybí), 1 porce
f) HOUBY, 1 porce
g) OŘÍŠKY A SEMÍNKA (mandle, lískové, kešu, para, slunečnicová, dýňová semínka, mák, chia, sezam), 1 porce
H) MLÉČNÉ VÝROBKY (neslazené netučné - kefír, jogurt, kozí sýr, cottage, mozzarella), 1 porce
i) VEJCE (křepelčí, slepičí bio), 1 porce.

Opakem pestrosti je STEREOTYP, a tomu je třeba, a v těhotenství to platí dvojnásob, se za každou cenu VYHNOUT! Stereotypem může být 3 x denně pečivo, či 3 x denně mléčný výrobek (mléko na snídani i před spaním, stejný jogurt na snídani, 2 x denně sýr), stejná zelenina - např. pouze salát nebo rajče apod.
Je-li Váš jídelníček opravdu PESTRÝ, nemusíte se, milé maminky, obávat, že byste ve stravě něco "opomněly". Pokud máte "mezery", zvažte multivitamínové doplňky výživy pro těhotné. Vzhledem ke kolísajícímu obsahu živin (vitamínů, minerálů) v běžně dostupných potravinách, jsou DOPLŇKY VÝŽIVY dobrou "pojistkou" pro každého. Kyselina listová je dnes již doporučována běžně.


Dále je důležité:


1) Zaměřit se na KVALITU, minimalizovat přísun TOXINŮ stravou
Čtěte OBALY na potravinách! Pokud produkt obsahuje 2 a více éček - nekupujte! Snahou je, stravovat se co NEJPŘIROZENĚJI! Bez chemie! Pozor také na plísně v ovoci či zelenině. Pozor na kvalitu masa - kuřecí je rizikové (antibiotika), tepelně neupravená vejce v majonéze, kupovaných salátech (riziko salmonelózy), potenciálně rizikové jsou také plísňové sýry (listerie). Nekupujte polotovary, konzervy, uzeniny.

3) Nejízt SLADKOSTI a POCHUTINY!
Neobsahují žádné tělu prospěšné živiny, právě naopak! Chemie, sladidla, ztužené tuky, cukry, aromata, lepek, syrovátka, sůl. Mnoho prázdných kalorií. Maminka "roste", dítě bohužel ne (sladkosti jsou chudé na bílkoviny). To přece nemůžete svému dítěti (a sobě) udělat!!!



Na co je třeba MYSLET?

a) Na pravidelný přísun omega 3 a omega 6 NENASYCENÝCH mastných kyselin, které jsou důležité pro správný vývoj mozku a očí miminka. Kde je vzít? Z olejů lisovaných za studena (lněný, řepkový, olivový), z masa tučných ryb (losos, tuňák, makrela - čerstvé, ne konzervy), z oříšků a semínek (slunečnice, dýně, chia), z luštěnin, avokáda, oliv, popř. z doplňku výživy.

b) Na již zmíněné BÍLKOVINY. Bílkoviny jsou základními stavebními kameny lidského těla, v těhotenství jejich denní potřeba (růst a vývoj miminka, příprava matky na kojení) narůstá, a to až o 20 %! Např. 60 kilová maminka potřebuje denně okolo 75 g bílkovin, což odpovídá zhruba 3 denním porcím s obsahem kvalitních bílkovin (luštěniny, obiloviny, maso, ryby, vejce, mléčný výrobek, oříšky a semínka). Nedostatek bílkovin ve stravě se může mimo jiné projevovat také pocitem neustálého hladu a potřeby se dojídat (například sladkostmi).

c) PITNÝ REŽIM. Kvalitní neperlivá neslazená voda je základem nejen v těhotenství. Vhodné jsou i ŘEDĚNÉ čerstvě lisované štávy, čaje lépe bylinkové, než ovocné a černé. OBILNÁ káva může být příjemným zpestřením. 

d) POHYB. Nejpřirozenější je chůze. Procházka každý den svižnějším tempem Vám zadělá na dobrou kondičku až do porodu. A po porodu se původní váha, jako když najde. Skupinová těhotenská cvičení, jóga, plavání, jsou skvělými příležitostmi si nejen aktivně těhotenství užít, ale nabízí také možnost seznámení s dalšími maminkami, a společného sdílení tohoto jedinečného období.



Milé maminky, přeji Vám mnoho zdraví a radosti z Vašeho těhotenství!
Jste nádherné! ;) L.