Zelená strava JARA - ukliďte si ve spíži, jaro se blíží...

S měnícím se ročním obdobím se mění také požadavky lidského organismu na stravování. Zatímco v zimě se konzumují těžší, déle vařená či pečená jídla, na jaře už tyto pokrmy přestávají chutnat. Na jaře si tělo říká o odlehčení stravy, očištění, chce se zbavit nabytých tukových zásob, potřebuje doplnit chybějící vitamíny a minerály.  
Jak tělo po zimně nejlépe "nakopnout"? Které potraviny jsou na jarní talíř vhodné?

Obecně jsou na jaře vhodná lehce stravitelná jídla kyselé chuti!

1) Základem jídelníčku jsou vždy obiloviny. Na jaře z nich vybírejme pšenici (max. 2 x denně), vhodnější může být stará odrůda špalda na různé varianty - těstoviny, kuskus, celá zrna, mouka, vločky...

2) Ze zeleniny jsou to především druhy typické jarní "zelené" barvy, tzn. saláty, čerstvé bylinky, klíčky (klíčení je přece typický jarní proces ;). Skvělým zdrojem vitamínů C, B a probiotik je pickles (rychlokvašená zelenina). Vyzkoušejte tuhle  vitamínovou "bombu", dá Vám "šťávu"!
Příprava: Nastrouhanou zeleninu (zelí, mrkev, celer, cibule, řepa) prosolte, přidejte koření dle chuti (kmín, kopr, fenykl apok.), promíchejte a stlačte do uzaviratelné nádoby (sklenice). Zeleninu je potřeba zatížít a musí být ponořena ve štávě. Takto nechte kvasit při pokojové teplotě 3-5 dnů dle Vaší chuti. Poté uchovávejte v lednici. Mňam!

3) Z ovoce jezte kyselejší druhy, jako jablka, višně.
4) Konzumace masa jde přirozeně stravou, na jaře se nabízí jako zdroje živočišných bílkovin především zakysané mléčné výrobky (nejlépe bio, bílé jogurty, kefíry).

5) Orgány jara jsou játra a žlučník. Tyto orgány proto stravou "šetříme". Omezujeme maso a je také vhodné, zařadit během týden "bezmléčný den". Povzbudit jaterní funkci pomůže čaj z ostropestřece mariánského, či jiné "jaterní/metabolické/čistící" bylinkové směsi, čaje šípkový, meduňkový, slézový. Metabolismu odlehčíte omezením solení.

6) S jarem je jednoznačně spojen také pojem "detoxikace" neboli očista. Výrobci doplňků výživy lákají na speciální produkty typu Chlorelly, Ječmene, Yuccy apod. Tyto superpotraviny dokáží dodat tělu balík živin včetně antioxidantů, odplavit toxiny, apod. Z mého pohledu má určitě význam tyto potraviny používat, máte-li záruku dobré kvality. Ale vždy až nebo současně s patřičnými změnami v jídelníčku! Pozor na předávkování - zejména u chlorelly.
Šetrnou dlouhodobou cílenou a řízenou detoxikaci (od mikroorganismů, toxinů průmyslu, emoční a stresových toxinů) nabízí detoxikační medicína dle MUDr. Jonáše pomocí informačních preparátů Joalis. Postupnější detoxikace má dlouhodobější efekt.

Jak je nejvhodnější jarní pokrmy připravovat? Nejpřirozenější tepelnou úpravou potravin je napařování! Je totiž nejšetrnější, v potravinách tak zůstane nejvíce živin! Navíc netrvá dlouho! Jarní pokrm připravíte cobydup a zbyde Vám spoustu času na pohyb na jarním vzduchu! A tomu říkám jaro!;)

Ať se Vám talíře "zelenají" jako jarní tráva, ať se "jarně" rozzáří i Vaše nálada! :) L.


Salát s jarní cibulkou a naklíčeným mungem