VEJCE za cholesterol nemůže

Vejce jsou velmi rozporuplnou potravinou. Jsou zdrojem plnohodnotných bílkovin, vitamínů, minerálů, zároveň ale obsahují nebezpečný cholesterol. Kromě něj však ve vajíčku najdeme i ochranné látky jako kyselinu linolovou a lecitin, které naopak pomáhají krevní cholesterol snížit. Tímto lze říci, že je VEJCE vyvážená potravina. Roli hraje kvalita (bio) a častost konzumace.

V obchodech najdete vejce nosnic v klecích, v halách, z chovu na podestýlce či z chovu ve volném výběhu. Velikostí S až XL. Jednoznačně nejvhodnější a zdravotně nejméně rizikové jsou vejce domácí, v  BIO kvalitě.

Vaječný BÍLEK obsahuje široké spektrum plnohodnotných bílkovin, které jsou odpovědny až za 20 % potravinových alergií. RIZIKOVÉ jsou tyto bílkoviny i pro kojence a batolata.

Vaječný ŽLOUTEK je zdrojem biotinu, vitamínů B-komplexu (především pro vegetariány důležitý vitamín B12), vitamín E a A. Minerály jsou vázané na bílkoviny, proto se hůře vstřebávají. Z celkového množství železa se vstřebá jen asi 5 %.

Doporučený příjem vajec je 4-6 VAJEC za TÝDEN pro člověka zdravého. Máte-li vyšší hladinu cholesterolu, Vaše maximum budou 4 vejce týdně. Počítají se veškerá vejce, tzn. v těstovinách, piškotech, sušenkách, zmrzlině, předsmažených polotovarech…

Mohlo by být pro Vás zajímavé, že KŘEPELČÍ vejce cholesterol neobsahují a mají také vyšší obsah vitamínů a minerálů. Oblíbí si je nejen děti!

Pozor na dobrou TEPELNOU ÚPRAVU a ČERSTVOST vajec!  

Vejce obecně patří mezi potraviny NÁROČNĚ STRAVITELNÉ. Nejlépe stravitelné je vajíčko připravené na hniličku. Míchaná vajíčka představují také vhodnou variantu přípravy, nepoužijete-li navíc mnoho tuku. Vejce natvrdo je stravitelné velmi obtížně.

VYHNĚTE se kombinaci vajec, luštěnin a tuku (čočka na kyselo s vejci apod.). Tento pokrm je extra těžce stravitelný a vykolejí Vás z rovnováhy na delší dobu!

Nejhorší co můžete udělat, je vejce péct. PEČENÁ vejce obsahují oxidovaný cholesterol, který je mnohonásobně nebezpečnější než cholesterol ve vařeném vejci.

Shrnutí: Určitě není vhodné se vejcím, stejně jako žádné jiné potravinové skupině vyhýbat (pokud nejste vegané či vitariáni). Pozor si dávejte na kvalitu, pátrejte po bio vejcích. Nepřekračujte množství 4-6 vajec za týden. Pozitiva navíc přináší vejce křepelčí. U dětí do 3 let zacházejte s vajíčky velmi opatrně.  Obecně špatnou stravitelnost vajec zlepšíte přípravou na hniličku, či v podobě míchaných vajíček. Vyhněte se pečení vajec a kombinaci s luštěninami a tukem.

Nebojte se VELIKONOČNÍ fantazie! Vajíčkových pokrmů nyní najdete všude dost! Dbejte na výše zmíněné a nezapomeňte na ZDRAVOU PŘÍPRAVU (s minimem živočišných tuků), na talíři žlutá vejce dolaďte pestrou paletou ZELENINY! S počtem zkonzumovaných velikonočních vajec snižte množství masa a alkoholu. Další týden doporučím udělat si zcela „bezvaječný“.

Velikonoce v rovnováze Vám přeje Lucie

P.S.: Pokud si „hlídáte“ příjem cholesterolu ve své stravě, tak může být pro Vás zajímavý fakt, že přes 90% cholesterolu v těle tvoří JÁTRA, jen malé procento ovlivní strava! Vajíčka sice cholesterol obsahují, ale současně obsahují lecitin, který působí opačně. Mnohem nebezpečnější stran příjmu cholesterolu jsou především nasycené tuky v mase, sádle a mléčných výrobcích.

Vajíčka jsou především zdrojem plnohodnotných bílkovin, železa, zinku a ochranné látky LECITINU. Lecitin je složkou buněčných membrán a má ochraňující vliv. Vyvažuje tak nežádoucí obsah cholesterolu. I když cholesterol rozhodně nemůže být považován za látku obecně škodlivou. V našem těle plní důležité funkce – je například nezbytný pro tvorbu hormonů! Absolutní vyhýbání se cholesterolu v potravě může vést k poruše jater, hormonálních a pohlavních orgánů.