PEČIVO, pečivo, kolikrát denně je tě libo?

O lepku se dnes mluví na každém kroku. Pojďme si vysvětlit proč.

Přibývá lidí s nesnášenlivostí bílkoviny pšenice - tzv. LEPKU, mnozí o intoleranci ani nevědí, někteří si všímají, že se cítí po lepku nafouklí, že jim "špatně tráví", přibývají na váze apod. Mohou mít také kožní problémy, či být častěji nemocní.

Pozn.: Lepek (bílkovina) obsahuje také žito, ječmen, oves, jejich lepek se však jmenuje jinak. Není tak problémový jako lepek pšenice.

Důvodem je fakt, že dnešní lepek není jako dříve. Masová produkce a genetické modifikace vedou k tomu, že pšeničný lepek je agresivnější. Navíc jej konzumujeme v mnohem větší míře! Pšenice jakožto nejlevnější surovina (bílá klasická mouka) se přidává všude možně (sladkosti, konzervy, polotovary, tyčinky, průmyslem zpracované potraviny), naše tradiční kuchyně s pšenicí počítá v každé "české klasice".

Zpět k lepku. Proč o něm mluvím?
Lepek se jmenuje lepek pro to, protože "lepí" střevo. Ve střevě je velké množství záhybů (tzv. klků), které zvětšují střevní plochu pro optimální vstřebání živin. Lepek tyto klky slepuje a tím omezuje vstřebání živin pro tělo, přitom vytváří prostor pro hromadění dalších látek - cukru, hlenu apod. Tato místa s nahromaděnými "balasty" jsou vhodným úkrytem pro mikroorganismy a další toxiny, které jsou v těchto ložiscích dobře chráněné před imunitním systémem, takže není tak snadné je odstranit (imunitní systém je nevidí).

Přemíra LEPKU, sladkostí (CUKRU) a MLÉČNÝCH VÝROBKŮ (hlenotvorné) je riziková pro vznik těchto ložisek! 

Co je přemíra?
Více než 2 porce pečiva denně,
více než 2-3 porce lepkových obilovin denně (pšenice, žito, oves, ječmen),
více než 1 mléčný výrobek denně (jogurt, mléko, sýry, máslo, kefír),
konzumace sladkostí, sladkého pečiva kupovaného
slazení cukrem,
více než 2 porce sladkého jídla denně, časté sladké mini svačiny,
pití slazených nápojů (ředěné sirupy, kofoly, coca-coly, slazené minerálky, džusy apod.),
pití mléka denně jako nápoje (mléko je potravina).

Pokud pečivo, lépe ŽITNÉ, nebo alespoň žitno-pšeničné. Pokud netrpíte intolerancí lepku, nemusí Vás trápit bezlepková dieta, není to nutné (navíc komplikované a drahé).
Nejlepší je samozřejmě pečivo CELOZRNNÉ (pozor ne vícezrnné!), které je výživově hodnotnější (vitamíny skupiny B, minerály, VLÁKNINA). 
Nemělo by obsahovat tzv. ŠROT (rozdrcené slupky obilnin, které jsou ostré a "škrábou" střevní sliznici - pozor zejména u dětí!). Pokud je chléb upečen z KVÁSKU, jste za vodou! Kváskové pečivo působí v těle zásadotvorně, má vyšší obsah živin, je jemnější k trávení. 
Nejvhodnějším druhem pečivem je CELOZRNNÉ ŽITNÉ KVÁSKOVÉ.

Jak upéct CHLÉB z kvásku?
Tip na výrobu domácího kvásku je velmi jednoduchý a najdete ho na internetu.
Na samotný ŽITNÝ KVÁSKOVÝ CHLÉB potřebujete formu na pečení, celozrnnou žitnou mouku nebo chlebovou žitnou mouku, sůl, semínka, vodu, kvásek, vše.
Mouku cca 0,5 - 0,7 kg smícháte se lžící kvásku, vlažnou vodou, 2-3 lžičkami soli, přidáte kmín či semínka dle chuti (len, dýňová, slunečnicová, mák, chia apod.). Vodu doplňte dle potřeby do hustšího těsta, které nalejte do formy a nechte půl dne kynout.
Troubu rozehřejte na 230 st., vložte hrneček s vodou. Pak chléb pečte 30 min., poté snižte teplotu na 200 st., chléb potřete studenou vodou a dopékejte dalších 50 min. Nechte na mřížce vychladnout. 
Věřte, že jak ochutnáte domácí chléb, těžko se budete k tomu "kupovanému" vracet! Pocit je totiž úplně jiný! SKVĚLÝ! Tak si ho užijte ;)

S láskou Lucie

celozrnný žitný kváskový chléb