Oblíbená/neoblíbená ZELENINA?

Jak jste na tom se ZELENINOU?

Máte ji dost? Resp. jíte zeleninu pravidelně každý den? Tepelně upravenou, syrovou, kvašenou? Ve formě salátu nebo ji rádi jen tak "chroupáte" k večeři či na svačinu?

Zelenina je v našem jídelníčku jednou z nejvíce zanedbávaných skupin potravin (ještě zanedbávanější jsou luštěniny). 
Přitom BEZ zeleniny nemůže být NIKDY strava plnohodnotná, zdraví podporující. Chcete-li se stravovat zdravě (což je pro každého přirozené), shodit přebytečnou váhu, cítit se svěže, být plni energie a lehkosti, bez zeleniny se zkrátka neobejdete!

Zelenina je bohatým zdrojem vitamínů (tělo si jinak vitamíny NEUMÍ vytvořit samo), minerálů (zásadotvorného draslíku, hořčíku), stopových prvků (např. zinku), antioxidantů (brání stárnutí buněk), bioflavonoidů a dalších látek rostlinného původu s nejrůznějšími vlastnostmi. O vláknině, která je obecně v naší stravě nedostatková, ani nemluvě!


KAŽDÝ DEN bychom měli sníst 2 - 3 porce zeleniny. To je ke každému hlavnímu jídlu (snídaně, oběd, večeře).
Polovinu celkového množství zeleniny snězte za ČERSTVA, je zdrojem vlákniny a živých ENZYMŮ, bez kterých se zdárné trávení neobejte. 
Část zeleniny ZKVASTE (pickles). Jednou lžící kvašené zeleniny k obědu zajistíte střevní mikroflóře přísun prospěšných probiotických bakterií. Zdravá mikroflóra má stěžejní vliv na fungování imunitního systému. Nezapomínejte pečovat o střevní mikroflóru také u vašich dětí!
Zbytek zeleniny TEPELNĚ upravte. Restujte na oleji, blanšírujte, duste, vařte v páře. Taková zelenina je lépe stravitelná, což je příjemné zejména na večer.

Velký výběr barevných druhů zeleniny je skvělou příležitostí, jak si v kuchyni "vyhrát". Kupte si brokolici, mrkev, řapíkatý celer, rajčata, papriky, dýni, jarní cibuli, řepu, petržel, zelí, kapustu, brambory, celer, hlávkový salát, polníček, rukolu, kedluben...

STŘÍDEJTE druhy zeleniny každý den v každé porci! 
Je to zábava, která "má šťávu"!


RAJČATOVÝ SALÁT
Znáte to. Klasika. Cibule, rajče, zálivka z oleje, soli, pepře, octu. Z každé "klasiky" se však může stát něco famózního, když do toho dáte srdce!


Můj "RAJČATOVÝ SALÁT Žádná nuda"

Pokrájejte rajčata a JARNÍ cibulku, přidejte naklíčené "ocásky" MUNGO.
Na zálivku použijte prvotřídní ingredience - LNĚNÝ OLEJ, UMEOCET, trochu pepře. Vše! Bez soli. 
Chuť je celkově jemnější, sladší (mungo chutná jako zelený hrášek). Salát je výživově bohatší (klíčky, zdravý olej). A vypadá živěji, veseleji!
https://www.k-rovnovaze.cz/ochucovadla/umeocet-500ml/

Tip: Podobným způsobem můžete zlepšit jakýkoliv zeleninový salát. Nezapomeňte k zelenině vždy přidat trochu tuku (extra vergine olej, semínka), aby se z ní vstřebaly vitamíny.

Foto č. 3: Zelená paprika + ředkvička + jarní cibulka + konopná semínka, pokapané limetkovou šťávou.

Veselé salátování Vám přeje Lucie

rajčatový salát s mungem s ředkvičkami