OZDRAVTE SVŮJ JÍDELNÍČEK 3. část 

 Život "z pohledu žaludku".  Žaludek miluje TRPĚLIVOST a KLID při jídle. Zdravý žaludek odměňuje radostí, dychtivostí po životě. Dnes ozdravíme to nejdůležitější - stravovací NÁVYKY. V místě žaludku (solární plexus, 3. čakra) sídlí vaše osobnost, vaše vnitřní Já…

3) Jak ozdravit STRAVOVACÍ NÁVYKY?

 

Snídaně po cestě do práce, svačina ve stoje na pár kousnutí, pracovní oběd v hlučné jídelně. Není se divit, že „nevíte, čí jste“. Žaludek to má stejně. Místo aby harmonicky fungoval, je neustále přetěžován.

Jídlo příliš často a příliš mnoho, jídlo tučné, chemické, nekontrolovaný přísun potravy, konzumace ve spěchu, v rozptýlení, ve stoje, během rozhovoru či u televize, bez nedostatečného žvýkání a kousání, ať už kvůli nedostatku času či z naučeného zvyku.

Cokoli sníte, bez toho aniž byste soustu věnovali pozornost, zatíží žaludek. Cokoli nedostatečně ústy zpracujete, což chce svůj čas (působení slin, rozklad sacharidů) a počet kousnutí (až do kašovité konzistence), se negativně projeví na dalším zpracování potravy, které probíhá právě v žaludku (kde sídlí vaše osobnost)!

Nedostatečně natrávená strava z úst se v žaludku tráví déle, kvasí, dráždí, přebývá tam příliš dlouho. Kromě pocitu těžkosti navíc překyseluje. Trávení neproběhne jak má, vznikají balasty, které tělo někam „odloží“.  Balasty dále porušují fungování organismu.

Jak tím trpí vaše osobnost, to je na samostatný článek. Jen ve zkratce. Pokud se chce člověk dostat „dovnitř“ k sobě, lépe mu to půjde, ozdraví-li svůj vztah k jídlu.

Při nerovnováze se stává, že jídlo funguje jako „odvraceč pozornosti“ „či léčitel emocí“, „únik z reality“ nebo „odměna či závislost“. Řešením je odstranění příčiny, toxinů (fyzických i emočních), rozvíjení 3. čakry (solar plexus) a celková harmonizace osobnosti pohybem a stravou směrem k radosti a žádostivosti, které zdravý žaludek přirozeně člověku poskytuje, čili cesta k sobě.

Začít ozdravovat své stravovací návyky můžete SAMI a hned teď! Jak na to?

 

A)     JEZTE STRIKTNĚ PRAVIDELNĚ

Nastavte si časová rozmezí během dne, která věnujete přípravě a konzumaci jídla. A tato rozmezí dodržujte! Např.

6:00 - 7:00 Snídaně 

12:00 – 13:00 Oběd

15:30 – 16:00 Svačina

18:00 – 19:00 Večeře

 

Pokud Vám více vyhovuje jíst 3 x denně, prosím, ještě lépe! Minimální rozestup mezi jídly je 3 hodiny, po obědě i 4-6 hodin, podle stravitelnosti oběda. Večeři nekonzumujte méně než 3 hodiny před spaním.

OBĚD je hlavním jídlem dne. Měl by být kvalitní, obsahovat všechny živiny (bílkoviny, sacharidy, zdravé tuky, zeleninu v různé podobě), dostatečně objemný (aby zasytil), zároveň nesmí být těžký. Vyhovující oběd je takový, po kterém jste zcela uspokojeni, máte energii a vůbec si nepotřebujete lehnout. Nejlépe je obědvat mezi 12 -14 hod., žaludek je připraven, je příjemně vyhládlý, tenké střevo je schopno největšího využití přijatých živin. Pokud obědový čas „netrefíte“, obědvejte raději v 11 hod., než ve tři odpoledne.

Bez SNÍDANĚ to nejde! Dopoledne je trávení na špici a mezi 7-9 hod. je žaludek připraven na konzumaci SLADKÝCH pokrmů (jindy v průběhu dne tomu už tak není). Využijte toho, připravte si sladkou snídani a uspokojte chutě na celý den. V množství se dopoledne nemusíte nijak omezovat.

Bez SVAČIN to naopak jde a je to velice výhodné a praktické. Předpokladem je vyvážená a dostatečná strava ráno, v poledne a večer. Vskutku to, jestli potřebujete svačinu, se odvíjí od kvality předchozího jídla. S dostatečnou snídaní vydržíte do oběda, s bohatým obědem až do večeře.

VEČER je trávení na štíru. Jak Slunce zapadá, klesá schopnost trávit a využívat živiny. Žaludek je od 17 -19 hodin ve své odpočinkové fázi. Proto minimum lehkého jídla, či vydatnější jídlo do 17 hod. připadá v úvahu. Nadbytek tělo opět „odloží“.

Zpravidelněním režimu denního příjmu potravy naučíte své tělo optimálně spalovat přijatou energii. Dobré trávení (tzv. silný trávící oheň) je předpokladem dlouhověkosti a dobrého zdraví na přirozené váze. Svůj trávící oheň můžete posilovat žvýkáním kousku kořene čerstvého zázvoru před hlavním jídlem.

 

B)      JEZTE V NEJVĚTŠÍM MOŽNÉM KLIDU A POHODĚ

Nejdůležitější, bohužel nejvíce porušované pravidlo. Zastavte se, zklidněte se. Uvolněte tělo s pár nádechy a výdechy. Žaludek a trávení neumí bez vašeho klidu dělat dobře svoji práci. Pohleďte na svůj talíř. Hrají ingredience barvami? Jak pokrm voní? Co vaše sliny? Sbíhají se? Udržte se a chvíli své jídlo jen pozorujte. Až budete mít hlavu čistou a budete tady a teď, pomalu začněte jíst. Nabírejte malá sousta a každé dokonale rozmělněte na kašičku. Vychutnávejte. Soustřeďte se jen na jídlo. Seďte, nemluvte, neposlouchejte nic a nikoho. Naslouchejte jen sobě a svému tělu. Pomoci Vám v tomto může přistupovat k jídlu, jako POSVÁTNÉMU a dělat si ze stolování OBŘAD. Po jídle opět zůstaňte v klidu, v příjemném pocitu. Poděkujte. Vnímejte své tělo. Jaké máte pocity?

Pozn.: Neméně důležité je jíst na čistém, dle vkusu nazdobeném, prostřeném stole, kde se cítíte dobře a uvolněně. V závodních jídelnách si hledejte klidnější místo, nebraňte se „single“ obědu.

Protože pravidelnost a způsob konzumace jídla jsou stěžejní ve stravování a důležitější než samotná skladba stravy (jídelníček), je nutné je kvalitně zvládnout! Nejlépe zautomatizovat :).  Pak už je to jen krůček k sestavení vlastního vyváženého jídelníčku.

yellow chakra