Kuchyně v ZIMNÍM kabátku

Zimní období se sebou přirozeně přinášení ZPOMALENÍ, KLID, "zazimování". Potřeba odpočinku a rozjímání ke konci roku narůstá. Nenechme se vykolejit z rovnováhy umělým vánočním shonem. Myslete na přírodu jako celek, co nyní po vás chce?

Vánoce jsou svátky klidu a pohody, trávené s blízkými, v atmosféře jedinečnosti, a především lásky. Spěch a netrpělivost, shánšlivost a materialiasmus, způsobují stres, který nám před Vánoci stahuje žaludek, omezuje dech...důsledkem pak je, že jsme "překyselení" ještě dříve než Vánoce a Štědrý vůbec začnou...

Zvolněte, nadechněte se, a žijte prosinec NORMÁLNĚ - ve své pohodě, ve svém vnitřním klidu. Buďte v souladu s přírodou. Nekupujte ledové saláty, rajčata, okurky a obecně letní plodiny. Nepijte studené nápoje, nejezte studené nanuky, zmrzliny, jogurty, tvarohy. Přemýšlejte o tom, jaké produkty v zimním období příroda poskytuje. Vše je v zemi a spinká. Nalaďte se na vaření s uskladněných potravin - mrkve, brambor, řepy, kvašeného zelí, zavařenin, sušených bylinek, hub, sušeného ovoce a ořechů. Zapomeňte na studené (a částečně také na tropické ovoce).
V zimě pečujeme nejvíce o LEDVINY A MOČOVÝ MĚCHÝŘ. Všechny kroky ve stravování by proto měly směřovat k zahřátí organismu (ne jeho podchlazování!). Velmi vhodné jsou POLÉVKY (a jak v zimě chutnají, že?), jídla z jednoho hrnce (guláš, rizota atd.). Nejvhodnější kuchyňskou úpravou je PEČENÍ (nejen cukroví :D, myslí se tím jídla ZAPEČENÁ, pečené MASO).

Potraviny, které je vhodné konzumovat v zimním období:

1) obiloviny: DIVOKÁ RÝŽE, KROUPY
2) luštěniny: sója (TOFU, TEMPEH, natto)
3) zelenina: LILEK, ZELÍ 
4) ovoce: sušené (KŘÍŽALY), čerstvé naše (české) ovoce
5) bílkoviny živočišné: LOSOS, SARDINKA, TUŇÁK, MAKRELY
6) ostatní: MOŘSKÉ ŘASY, MOŘSKÁ SŮL, MINERÁLNÍ VODY

V zimní kuchyni zkuste vaři častěji rýži. Pokud máte vlastnoručně vykvašené zelí či pickles - skvělé, jezte denně. Ovoce si nasušte, čerstvé ovoce jezte méně často než v létě a v teple. Nekupujte častěji grepy, banány, mandarinky a pomela (mohou prochladit - pozor na děti na sněhu). Zaměřte se v jídelníčku na mořské i sladkovodní RYBY (nejen na vánočního kapra)!
Vysvětlení: Elementem zimního období je dle tradiční čínské medicíny VODA, proto ryby, proto sůl, proto řasy. Typickou chutí zimy je proto chuť SLANÁ (ne sladká!).

Zimu s kuchyní v rovnováze Vám přeje Lucie


Pozn.: Zimní strava je obecně tučnější (musí zahřát) a je to v pořádku. Pozor jen na přílišný přísun jednuduchých cukrů a nasycených tuků v cukroví a jiných pochutinách. Ty by nás mohly z rovnováhy lehce vykolejit. Sladké v zimě s mírou. Myslete na to, že cukroví není jídlo a slouží v dnešní době maximálně k "ochutnání".