KREVNÍ SKUPINA - osobní výživový směr?

Luštěniny nemusíte, za to si nedokážete představit "den bez masa"? (0)
Jíte pestře a úplně všechno? (B)
Nebo jste citlivější, maso není vaše doména, raději si dopřáváte tofu a obiloviny? (A)
Zařaďte se!

Naše dosavadní stravovací návyky a výběr potravin jsou ovlivněné společností a domácím prostředím (jak a co se doma vždy vařilo) tak silně, že většina z nás vůbec nevnímá své individuální stravovací preference! Samozřejmě je to citlivé. Doma se vaří nějak, nedovolíme si jíst něco jiného než ostatní, i když víme, že by nám to udělalo lépe... jsme proti sobě (málo sebelásky, ale to je jiné téma). V dospělosti máme příležitost to změnit a začít se stravovat tak, jak je nám to přirozeně/geneticky dáno...

S teorií podle krevních skupin přišel Dr.  Peter J. D´Adamo. Tato revoluční teorie se zabývá vztahem SKLADBY výživy ke krevním skupinám. Zohledňuje tak individualitu každého člověka. Vychází z potvrzeného faktu, že každá krevní skupina vznikala v jiném období vývoje lidstva, z čehož lze předpokládat, že krev v sobě nese genetické informace o životním stylu a životním podmínkách v daném období. Při výzkumech bylo zjištěno, že některé potraviny se "nesnesou" s některými krevní skupinami, zatímco jiné se snáší dobře. Základní postulát této terie dle jejího autora zní:

Strava podle krevních skupin působí velmi příznivě na náš organismus. Vyřadíme-li nevhodné potraviny, zmírníme dispozice a vrozenou zátěž našeho těla.


Pojďme na to. Začneme od začátku :)


Krevní skupina 0

Nejstarší, vznikla před 40 tisíci lety v Africe. Člověk nesoucí tuto skupinu je typický LOVEC, je silný a spoléhá sám na sebe, typicky vůdčí osobnost.
Konzumuje přirozeně MASO, RYBY (představte si lovce), zeleninu a ovoce. 
Omezovat by měl obilná zrna, fazole a luštěniny (které zase ráda krevní skupina A).
Chce-li "nulka" zhubnout, neměla by jíst pšenici, kukuřici, fazole, čočku, zelí, růžičkovou kapustu, květák, a naopak se doporučuje při hubnutí jíst řasy, mořské produkty, sůl, játra, červené maso, kapustu, špenát, brokolici.

Z doplňků stravy lovcům sedí vitamin B, K, vápník a jód.

V pohybu se nemusí bát intenzivnějších, dynamičtějších sportů - běhu, bojových sportů, aerobicu apod. 



Krevní skupina A

Vznikla zřejmě v Asii nebo na Středním Východě před 25 - 15 tisíci lety. Áčko je typický PĚSTITEL. Usedlý, spolupracující, systematický.
Konzumuje ZELENINU, TOFU, mořské produkty, OBILNÁ ZRNA, fazole, LUŠTĚNINY, OVOCE. Je v podstatě naprogramován býti vegetariánem!
Chce-li zhubnout, neměl by jíst maso, mléčné výrobky, fazol obecný a měsíční, pšenici! (Pozor mnoho takto naprogramovaných vegetariánů jí obecně mléčné výrobky a pšenici ve velkém, což nemůže zůstat bez odezvy).
Pro redukci váhy se vyplatí posílit konzumaci rostlinných olejů (olivový, řepkový, dýňový, slunečnicový atd. - vše extra vergine), výrobků ze sóji (tofu, tempech, miso pasta, sójová omáčka), zeleninu, ananas.

Vhodnými doplňky výživy jsou vitamin B12, C, E, kyselina listová.

Pohybová aktivita je vhodná spíše mírnější - uklidňující cvičení se soustředěním jako je jóga nebo tai-chi.



Krevní skupina B


Byla objevena v oblasti himalájských hor na území současného Pákistánu a Indie před 10 - 15 tisíci lety. Představitel této skupiny je KOČOVNÍK. Je pružný, vyrovnaný a tvůrčí.

Člověk s béčkem konzumuje MASO (kromě kuřecího!), MLÉČNÉ VÝROBKY, obilná zrna, LUŠTĚNINY, zeleninu, ovoce - je všežravcem :).
Aby snížil váhu, měl by se vyvarovat kukuřici, čočce, arašídům, sezamovým semínkům, pohance, pšenici.
Klíčem k úbytku váhy je u něj konzumace listové zeleniny, vajec, zvěřiny, jater, lékořice a pití čaje.

Z doplňků stravy by mohl potřebovat hořčík, lékořici, lecitin.

Nejvhodnějším pohybovým režimem je mírné tělesné cvičení s duševní rovnováhou - pěší turistika, cyklistika, tenis, plavání.



Krevní skupina AB

Nejmladší. Vznikla před 1500 až 1200 lety promísením Kavkazanů (A) a Mongolů (B). Nositel ábéčka je vzácný a charismatický. Spojuje charakteristiky obou předchozích skupin.

Konzumuje MASO (ale s mírou!), mořské produkty, mléčné výrobky, tofu, fazole, LUŠTĚNINY, OBILNÁ ZRNA, zeleninu, ovoce - jeho strava je smíšená :).
Nevhodnými potravinami při hubnutí jsou červené maso, fazol obecný a měsíční, semínka, kukuřice, pohanka.
Pozitivně na redukci váhy u něj působí konzumace tofu, mořských produktů, mléčných výrobků, listové zeleniny, řas, ananasu.

Z doplňků výživy je pro něj vhodný vitamin C.

Vhodnou pohybovou aktivitou je uklidňující cvičení (jóga, tai-chi) kombinované s mírnou tělesnou aktivitou jako je pěší turistika, cyklistika, plavání, tenis.



Co na to říkáte? Našli jste se? Nebo naopak vůbec a máte pocit, že se stravujete v naprostém nesouladu se svou krevní skupinou?
Nejde o to, začít se ihned výživovými doporučeními dle krevních skupin stoprocentně řídit. Vnímejte svou krevní skupinu jako pomocníka, který vás může nasměrovat. Nasměrovat! Ne přehnout přes koleno!

V praxi to znamená následující:
Pomalu začněte v jídelníčku omezovat potraviny nevhodné pro vaši krevní skupinu. Pomůže vám "vžít" se do role lovce (jste-li 0), pěstitele (jste-li A), kočovníka (jste-li B) nebo do jejich kombinace (AB) a přemýšlet a jednat jako on. Co bude tvořit hlavní součást vašeho jídelníčku, když jste lovec? (Odpověď: maso se zeleninou). Vegetarián? (Odpověď: rostlinná strava). Nenáročný všežravec? (Odpověď: Pestrá strava bez kuřecího masa).

Stravování podle krevní skupiny vás může přiblížit rovnováze, většímu souladu se sebou samými.

Může pomoci objasnit dlouhodobé chyby ve výživě a nemožnost zhubnout.


V neposlední řadě je zjednodušením ve výběru těch správných potravin pro váš individuální jídelníček.



Mnoho úspěchu při stravování podle krevní skupiny Vám přeje Lucie



P.S.: Pokud se ptáte, co jsem za krevní skupina já, pak vám odpovím, že jsem kočovník - všežravec, čili B. Mé tělo a trávení nemá s ničím problém, individuálně však nemusím více masa a poslední 2 roky jsem vegetarián, který konzumuje ryby. Mé stravovací preference se i díky mé práci neustále vyvíjejí, má nenáročná krevní skupina je mi v tomto výhodou.