Je zlatá! KURKUMA...

Rozzáří jakýkoli pokrm. Tak silné její barvivo, kurkumin, je! „Dává barvu“ známému koření kari, jehož je součástí. Protirakovinné účinky kurkumy hýbou západním světem. Denní dávka v rámci prevence činí ¼ až ½ čajové lžičky zlatavého prášku (koření), k dostání ve zdravých výživách.

Kurkuma patří mezi zázvorovité rostliny, prášek barvy zlata se získává z jejího oddenku (který je podobný zázvoru). Původem z Asie, nejznámější v podobě koření kari, jehož je součástí.

Kurkuma obsahuje kromě zmíněného barviva kurkuminu, také karotenoidy, limonen a organické kyseliny. Účinky má silně antioxidační, protizánětlivé (působí jako léky proti bolesti avšak bez vedlejších účinků), protisklerotické. Snižuje krevní srážlivost, regeneruje a chrání játra, snižuje tvorbu kyseliny v žaludku.

Pozornost veřejnosti však přitahuje nejvíce její schopnost působit protinádorově. Brání vzniku mutací a zpomaluje nádorový růst. Navíc její kombinace se zelím, natural rýží, brokolicí či tofu, protirakovinové účinky ještě zvyšuje!  (Pozn: Při tomto typu onemocnění je důležitý individuální komplexní přístup, ve výživě to znamená kromě zařazení antioxidantů a zásadotvorných potravin, také omezení masa a mléčných výrobků, které podporují růst tkání - i nádorových! Z tohoto důvodu je vhodný půst pod dohledem odborníka).

Zařaďte do svého jídelníčku kurkumu! Je dalším zázrakem, který nám příroda poskytuje. Tak proč toho nevyužít (a snížit tak spotřebu léků)?!.

V rámci prevence postačí ¼ až ½ čajové lžičky denně do jídla. Kurkumou si můžete přirozeně pomoci, trpíte-li pálením žáhy, žaludečními či dvanácterníkovými vředy, máte-li vyšší cholesterol, zánětlivé onemocnění žaludku, kloubů, střev (Crohn, ulcerózní kolitida), aterosklerózu, šedý zákal, alergie, astma, ekzémy…

Kurkuma zlepšuje chuť k jídlu a trávení. Nedoporučuje se ve vyšších dávkách při žlučníkových kamenech a poruchách srážlivosti krve.

 

Jaké jsou možnosti využití kurkumy v naší kuchyni? Co všechno můžeme kurkumou „obarvit“?

1)      Rýži (dušenou jako přílohu či součást rizota)

2)      Jáhly, pohanku (příloha, či jako „rizoto“)

3)      Amarant, quinou (viz. výše)

4)      Těstoviny (vařené, zapečené)

5)      Zeleninu (vařená, čerstvý salát)

6)      Pomazánky (luštěninové, zeleninové)

7)      Polévky (zeleninové – brokolicová, s lososem, hříbky, bramborami apod.)

8)      Marinádu k naložení masa (spolu s pepřem, sladkou paprikou, kmínem apod.)

9)      Pokrmy s vejci (lečo, míchaná vajíčka, omeleta)

Možností bude jistě více, vyzkoušejte sami podle vaší intuice, „kam“ se vám kurkuma bude hodit, v jakém pokrmu se vám bude líbit její úchvatná barva! Experimentujte. Nezapomeňte kurkumu používat až při dokončování pokrmu (kvůli zachování jejich účinků).

 

Závěr:

Kurkuma nerovná se kari! Čistá kurkuma chutná zcela jinak. Její využití v kuchyni je velice pestré, navíc opravdu veselé! (Přijde mi, že i ze zdánlivě nudného/nebarevného pokrmu, doslova vykouzlí „legraci“ - její barva je vážně skvělá!). Kurkumu používejte k vaření hlavně v období podzim – zima. Co víc si přát, než mít přírodu (a její léky) na talíři každý den!

 

Hravé zdravé kurkumové „obarvování“ Vám přeje Lucie



Použitá literatura: Miniencyklopedie přirodní léčby, Igor Bukovský, Bookmedia 2015
                           Herbář léčivých rostlin (6), Jiří Janča, Josef A. Zentrich, Eminent 1998       

žlutý prášek kurkuma a její uchování kurkumové kuřecí maso na amarantu se zeleninou