Rychlokvašená zelenina je to pravé!

...ten pravý tip pro každého:

- na jarní únavu
- pro zdravou imunitu
- na hubnutí (nejen po zimě)
- který prostě chutná (nejen na jaře)
- který je vhodný (a prakticky nutný) jíst denně
- který znaly už naše babičky
- který je přirozeným produktem přírody
- který nezanáší tělo nepřirozeně látkami co do něj nepatří
- bez kterého prostě nelze být a zdravě žít (nepřeháním):

 

“PIKLS DOMÁCÍ” (homemade pickles, rychlokvašená zelenina vytvořená vašima rukama )

Vitamínová bomba, která se po zimě obzvlášť hodí! Doslova vás nabije šťávou, osvěží, nakopne do jara pod sluneční paprsky. Určitě v sobě poznáte ten rozdíl! Vláknina pročistí střevo a poskytne živiny vaší mikrobiotě (zdraví prospěšným bakteriím střeva). Tuhle “bandičku” mikrobů si musíte dobře živit za každou cenu! Jedním z funkčních způsobů je právě pravidelná konzumace pikls. 

Mikroflóra miluje “kvašené”, miluje syrovou zeleninu, ovoce, vše co má slupku a je “živé”, původní z přírody (bez chemie, průmyslového zpracování, sterilování, bez antibiotik!). Pozor na propagované probiotické bakterie v mléčných výrobcích. Tyhle nepovažuji k vybudování zdravé mikroflóry za vhodné, výjimkou snad můžou být produkty BIO a vaše vlastní domácí (mléko, podmáslí, jogurt), nekonzumované však více než jednou denně. 
Jinak řečeno, zdravé probiotické bakterie neprospívají na zpracované, tepelně upravované (fast food) stravě, na rohlíku a taveném sýru, mase, hnědé omáčce, knedlíku, tyčince Mars, na “proteinu” a jiných koktejlech (smoothies), na sladkostech a chemii obecně. Jsou živé, potřebují se proto živit “živým” (tepelně neupraveným, původním).

Jak si rychle nakvasit zeleninu, čili jak vyrobit pickles?

Očištěnou zeleninu nastrouhejte nahrubo, přidejte sůl a koření, promíchejte (promačkejte v ruce) a pořádně utlačte v zavařovací sklenici nebo nádobě tomu určené. Důležité je, aby byla zelenina pod šťávou, tedy ponořená. Je potřeba ji ve sklenici něčím zatížit - kamenem, pružinou. Nakládací nádoba má pružinku automaticky. Takto naložené pikls nechte na lince kvasit 5-7 dní, poté uložte k pravidelnému odebírání do lednice.

Zelenina na pickles
- jakákoliv, začněte zelím a mrkví, nebo si naložte červenou řepu 
- brokolice, cibule, fenykl, petržel, bílá ředkev atd.

Koření a bylinky
- nejčastěji používám drcený kmín, kopr (zelí bílé s koprem), fenykl (červená řepa), křen
- zkuste co vás napadne
- sůl používám himalájskou


Receptů na rychlokvašenou zeleninu najdete na internetu spousty. Inspirujte se a zkuste si také udělat své “Pikls domácí”. Jsem zvědavá, jak vám a vaší rodině zachutná a hlavně, jak se po týdnu papkání této dobroty budete cítit! 

Ozdravte se po zimě díky pořádné zdravotní bombě v podobě domácího pikls! Doplňte si chybějící vitamíny a minerály přirozenou cestou. Nastartujte imunitu a vybudujte si zdravou střevní mikroflóru. Bez ní se vaše zdraví a vitalita neobejde!

Štavnaté jaro Vám přeje Lucie

Rychlokvašená zelenina (pickles)