Jak se stravovat v teplém počasí?

Letní teploty kolem 30 stupňů nejsou pro nás příliš obvyklé. Ještě méně obvyklé, je přizpůsobovat horku také naši domácí/bazénovou/kempovou stravu. Jistě tušíte, kam mířím. I v letním parnu si mnozí uvaří guláš nebo si dopřejí pečené maso s přílohou. Naopak velmi často se uchylujeme ke konzumaci ochlazujících nápojů a pochutin, jako jsou nanuky, zmrzliny, poháry, ledové tříště, pivo a podobně, s cílem se alespoň trochu ochladit. Což je ovšem pro tělesnou rovnováhu velice nezdravé!

Ledové nápoje a zmrzliny působí v těle adstringentně – čili stahujícím vlivem a tím horkou energii v těle zadržují. Místo toho, aby si tělo samo regulovalo horko mechanismem pocení, je tento mechanismus narušen. Tato chladná stahující energie obecně oslabuje trávení. Dovede si nyní představit, co se uvnitř vašeho těla asi děje, pokud ve třiceti stupních ve stínu v pravé poledne sníte segedinský guláš, který zapijete vychlazenou dvanáctkou… (doslova sebevražda!)

 

Dost extrémů v podobně extra ledového a extra těžce stravitelného! Léto, to jsou prázdniny… Udělat si prázdniny můžete díky letnímu období také ve své kuchyni! Jak na to?

V žádném případě nemusíte v létě vařit! (Nebo chcete-li, tak krátce, povoleno je smažení). Nejvíce antioxidantů se nachází stejně v syrové stravě, takže jaképak vaření, zkoušejte saláty a saláty a zeleninu a zeleninu. Obyvatelé středomoří kombinují různobarevnou čerstvou zeleninu s kvalitním panenským olejem (olivovým) a kapkami citronové šťávy. Vyzkoušejte to také! Tohle osvěžení vás na rozdíl od ledového piva a zmrzlin z rovnováhy nevyvede!

Co potřebujete k letnímu jídelníčku?

1)      Kvalitní čerstvé suroviny (největší podíl) – zelenina, ovoce, ryby, kvalitní maso (bílé), bylinky

2)      Panenský rostlinný olej – olivový/dýňový/slunečnicový (používejte ke každé zelenině)

3)      Obiloviny – celozrnné těstoviny, kuskus, rýže natural/kulatozrnná, pohanka, jáhly, amarant, domácí křupavý kváskový chléb nebo bageta (čerstvá či opečená)

4)      Luštěniny – fazole, cizrnu

5)      Zdravě-šťavnatou náladu a chuť experimentovat :) 

 

Příklad letního oběda:

1)      Zeleninový salátek s bagetkou nebo bez, grilované krůtí maso na bylinkách a restovaná mrkev

2)      Obědový zeleninový salát s tuňákem nebo vajíčkem natvrdo, zeleninová obloha

3)      Rýžový salát se zeleninou a cizrnou, baby špenát na ozdobu

4)      Grilovaný pstruh s restovanými zelenými fazolkami, rajčatový salát

5)      Fazolový zeleninový salát s kuskusem a bylinkami

6)      Grilovaný lilek s pohankou, obloha se zeleniny a luštěniny

Pro vaši představu: Zelenina čerstvá/restovaná ať tvoří až polovinu objemu porce, bílkovina (maso/ryba/luštěniny) se vejde do ¼ objemu porce, max. ¼ pak zaplní obilovina (pohanka, chléb, rýže, těstoviny). Olej dávkujte v množství cca 1 polévková lžíce na porci.

dochucení používejte zahrádkové bylinky a koření, například bazalku, petrželku, oregano, pažitku. Solení omezte na minimum, užívejte si opravdové „čisté“ chuti letních ingrediencí. Nešetřete extra vergine olejem.

Co se týče pitného režimu, tak doporučení zní: Pijte o mnoho více, v průběhu celého dne. Vyhýbejte se studeným a ledovým nápojům. I v létě se hodí popíjet horký čaj, jak je ostatně zvykem v arabských zemích, kde popíjí horký čaj i ve čtyřiceti stupních.

 

 Bonus navíc: Okénko do tradiční čínské medicíny (TČM)  – potraviny typické pro element ohně

Podle TČM je bílkovinou léta grilované maso a luštěnina červená fazole, obilovinou pohanka, amarant. Ze zeleniny jde o druhy hořké chuti jako špenát, mangold, čekanka, rukola, listy pampelišky, kapusta. Ovocem období léta jsou dle TČM brusinky. Výčet potravin typických pro element ohně završuje oregano, muškát a kakao.

 

Šťavnaté a osvěžující léto v rovnováze vám přeje Lucie

salát s vejci čerstvá ryba s citronem