ŠVESTKY 

Nejen obsah draslíku, ale také projímavý účinek ŠVESTEK se nám může hodit!  Aneb švestkově modrá sezóna právě začíná...

Modrofialové, zdravé, naše. A zrovna padají ze stromů! Kdy jindy je jíst a do zásoby zpracovávat, než právě teď? Kolik švestek vám letos napadalo? A jak si na nich pochutnáváte či nepochutnáváte? Švestky do našeho jídelníčku neodmyslitelně patří. Víte, co švestky obsahují a v čem nám mohou být nápomocné? 

Čerstvé, sušené nebo kompotované, v povidlech, koláčích, či slivovici. Švestky mají vskutku široké využití 🤗.

Proč mít švestky v jídelníčku (nemyslím teď ve formě slivovice :D)?
Komu udělají dobře a kdo by to s nimi přehánět neměl?

Švestky obsahují:

- Draslík.
- Betakaroten.
- Železo.
- Vitaminy B komplexu.
- Vlákninu (zejména švestky sušené). Projímavý účinek je jistě výhodou - Není nad pravidelnou stolici! 
 -Fytonutrienty s antioxidačními vlastnostmi (zpomalují stárnutí, působí ochranu proti oxidačnímu stresu).
- Triterpenoid, který příznivě ovlivňuje zubní kaz a tvorbu plaku - ano, konzumace čerstvých švestek chràní před zubním kazem.
- Cukr činí 15% obsahu, sušené švestky jej mají mnohem více.

Pozor na úpravu švestek sířením - sířené sušené švestky omyjte před použitím horkou vodou, lépe však sušte švestky vlastní nebo kupujte nesířené.

Švestek nejezte “kilo” máte-li potíže se žlučníkem či ledvinami. Obsahují totiž šťavelany působící vznik v těle se usazujících krystalků. Šťavelany navíc zhoršují vstřebávání vápníku. Máte-li doporučen vyšší přísun vàpníku stravou (např. u osteoporozy), raději švestky nejezte nebo je konzumujte 2-3 hod. před/po užití preparátů.

Dopřejme si nyní švestky hlavně čerstvé, v dezertu popř. zdravém koláči nebo čerstvém, nezavařeném kompotu. Sušené švestky, povidla, kompoty ponechte chladnějšímu počasí .

Ať vám modrá prostě chutná!
Vaše Lucie