Houby ořechy!

Když se řekne houby, spousta lidí doslova "ohrnuje nosem". Najdou se tací, kteří houby jen sbírají a nejí. Proč? Jsou snad houby něco míň? Rozhodně ne!

HOUBY tvoří plnohodnotnou potravinovou skupinu a jsou součástí pestrého jídelníčku moderního člověka. Ve svých různých podobách - houby čerstvé a dušené, zavařené, sušené - dokážou pěkně obzvláštnit širokou škálu pokrmů. Od masa přes zeleninu až k obilovinám (rýži, těstovinám apod.).
Ceníme si jich zejména pro obsah různorodých živin, které jinde nenajdeme (například Imunoglukany Hlívy ústřičné, minerály, stop. prvky). Nekalorická vláknina pomáhá čistit střevo od balastů a umožňuje lepší vyprazdňování.
Procházka v lese a samotný houbařský zážitek umocňují kvalitu nasbíraných hub. Ano, sbíráte-li houby k snědku, potřebujete co nejčistší les.
Vlastnoručně nasbírané houby co nejdříve zpracujte. Nejjednodušší je orestování s cibulkou na oleji a dušení pod pokličkou spolu s houbovým kořením nebo jen s kmínem. Čím déle houby tepelně upravujete, tím se stávají stravitelnějšími.
Hříbky lze do zásoby zamrazit, nebo chcete-li zavařit. Sušené houby jsou náchylné na plesnivění, navíc nesmí být ani trochu "červíkové". 

VLAŠSKÉ OŘECHY se sbírají narozdíl od hub konstantně a snadno :) Tyto plody ořešáku královského jsou v našich zeměpisných šířkách (zahradách) rozšířeny již po dlouhá tisíciletí.
Stejně jako jiné ořechy jsou velice tučné - obsah tuku se pohybuje až kolem 63 %. Z tohoto důvodu s vlašáky úměrně šetříme (což však neznamená, že bychom si je měli odpírat). Z tuků převažují kyseliny linolová a linolenová, které jsou důležité pro tvorbu buněčných membrán, mají také podstatný vliv na snižování hladiny celkového (resp. LDL) cholesterolu. Obsah bílkovin bude zajímat především vegany - pohybuje se kolem 18 %. Procentuální zastoupení sacharidů je poměrně nízké - do 16 %, 6 % připadá na vlákninu. 
Vlašáky obsahují vitamin E, fosfor, draslík, hořčík, zinek. Neobsahují sodík.
V trávícím procesu se chovají kyselinotvorně, energeticky dominuje tendence jin (uvolňující).
Jsou potravinou pozdního léta tedy elementu země. Jejich ohřívající vliv se hodí obzlášť v chladném počasí a v zimě (vnitřně totiž "hřejí").

Veselé a zdravě pestré září Vám přeje Lucie