BEZ LEPKU A KASEINU

Pšeničná bílkovina neboli lepek se logicky nachází všude, kde používáme pšenici. Většinou nekupujeme přirozená obilná zrna pšenice, ale produkt z ní - pšeničnou mouku. Ta může být ve formě vymílané jako klasická bílá, nebo celozrnná, popř. špaldová (špalda je také pšenice, její starší odrůda, většinou ji snášíme lépe, není tolik geneticky upravovaná). Klasická krupice (krupička dětstká) je také pšenice, stejně tak kuskus, bulgur a všelijaké pokroucené nebo placaté těstoviny. A teď nastává ten problém. Pšenici hojně používá potravinářský průmysl - do úplně všeho! Jen si přečtěte obaly na potravinách, které kupujete. Nejvíce je toto patrné na sladkostech. Veškeré sušenky, bebečka, piškoty, puding, oplatky prostě kde co, všude je pšeničný lepek. Přidává se také do uzenin. Kupované pečivo na něm "staví", stejně tak knedlíky a další polotovary.

S kaseinem je to trochu obtížnější. Kasein je prozměnu bílkovina kravského mléka, veškeré produkty z něj tedy obsahují tuto složku. Některé více, některé méně. Nejvíce kaseinu obsahuje tvaroh, nejméně asi máslo, které je z 82 % tvořeno mléčným tukem. Dále si odvodíte, že lidé s intolerancí na kasein, nemohou vůbec žádné mléčné výrobky. S tímto naložit je opravdu v naší společnosti velký problém! Ve školních zařízeních je mléko, máslo, sýr, lučina, jogurt, mléčné nápoje, dezerty, denně na pořadu dne! Ano, stále přetrvává ono známé strašení "děti musí pít mléko". No jo, ale co dělat, když tělo kasein nechce? Nutno říci, že kozí a ovčí produkty jsou na tom podobně (i když trochu lépe), nejsou tedy náhražkou.

Dočasnou dietu bez lepku a kaseinu lze doporučit každému. Tělo si může od těchto těžce stravitelných složek nachvíli oddechnout, spálit co nepotřebuje, odlehčit, pročistit. Je to příjemný pocit.


Kdo je však odkázán stravovat se bez lepku a kaseinu dlouhodobě, zde uvedu seznam potravin, které může bezpečně a bez omezení konzumovat. Z těchto potravin lze libovolně připravovat recepty na míru vlastní chuti, fyzickým požadavkům, ročnímu období. Pestrost ve stravě je zásadní předpoklad. Jídlo musí bavit a nesmí omezovat. Hrejte si s různými formami přípravy - vaření, blanšírování, restování, ponechání své čerstvosti, kvašení. Fantazírujte v každém jídle a denně.

Zelenina (od mrkve, celeru, přes dýni, brambor, pórek, k paprice a okurce, salátům)
Ovoce (vše co dají naše stromy, avokádo)
Ořechy a semínka (mandle, lískové, vlašské, kešu, pekanové, piniové, para, slunečnicová semínka, dýňová, chia, lněné semínko, konopné semínko)
Rostlinné oleje (extra panenský olej olivový, řepkový, makový, z dýňových semen, slunečnicový, kokosový)
Maso (krůtí, hovězí, vepřové, telecí, skopové, králičí, kuřecí bio)
Ryby (losos, pstruh, candát, treska, makrela, tuňák, sardinky)
Vejce (křepelčí, slepičí, pštrosí)
Houby (hlíva, lesní houby, žampiony)
Mořské řasy (kombu, wakame, nori vločky)
Obiloviny (rýže všech druhů, jáhly, pohanka, amarant, quinoa, kukuřičná polenta) a výrobky z nich (mouky, kaše, vločky, pečivo, oplatky)
Luštěniny (čočka všech druhů, fazole, cizrna, hrách)
Sója a výrobky z ní bez lepku (tempeh, tofu) 
Ochucovadla (sójová omáčka bez lepku, miso pasta bez lepku, kečup, hořčice, umeocet, jablečný ocet, sušené lahůdkové droždí, bylinky a koření bez soli a glutamátu, kakao, sůl himalájská, sůl černá)
Sladidla (med, stévie, kokosový cukr, domácí džemy, strouhané ovoce a strouhaná hořká 85 % čokoláda pravá)

Snad jsem na nic nezapomněla :). Co se týče výrobků průmyslu (pečivo, tyčinky, oplatky, dezerty) - zde vždy čtěte obaly, abyste spolehlivě vyloučili, že pšenici ani mléčný výrobek v žádné podobě neobsahují. Je možné kupovat samozřejmě výrobky přímo bezlepkové "gluten free", nicméně to není nutné. Není řečeno, že výrobek bez lepku bude také bez kaseinu (většinou to tak není, hlavně se to týká sladkých tyčinek a mysli směsí). Mnohé výrobky bez lepku jsou hodně chemické, i zde se proto vyplatí číst etikety :).

Přeji vám mnoho radosti s vašim vyváženým stravováním každý den!

Lucie



Obiloviny bez lepku, ořechy, semínka, ovoce - skvělá volba ke snídani