Výživou k rovnováze

Bolesti hlavy, únava, častá podrážděnost, akné, padání vlasů, špatné nehty, syndrom studených končetin, zimomřivost, zápach z úst, pálení žáhy, nadýmání, plynatost, křeče, zácpa, průjem, hemoroidy, laktózová intolerance, celiakie, cukrovka, ateroskleróza, vysoký krevní tlak, nadváha, obezita, angina pectoris, arytmie, nádorová onemocnění, vysoká hladina homocysteinu, vysoký cholesterol, Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, astma, alergie, bronchitida, zahlenění, plísně, kandidóza, mononukleóza, opary, borelióza, chudokrevnost, dna, ekzém, psoriáza, dermatitida, vitiligo, bradavice, osteoporóza, Bechtěrevova choroba, roztroušená skleróza, Alzheimerova choroba, artróza, tetanie, chronický únavový syndrom, deprese, stres, tinnitus, migrény, nespavost, epilepsie, afty, fenylketonurie, bércové vředy, celulitida, endometrióza, premenstruační syndrom, zánět močových cest, nemoci prostaty, křečové žíly… Nejen tyto potíže jsou odrazem vnitřní nerovnováhy našeho těla.

Lze rovnováhy znovu docílit? Ano

Vhodné stravovací návyky a zdravý životní styl je nutný základ, na kterém lze podle aktuálních možností a potřeb stavět.

Strava, kterou každodenně konzumujeme, se skládá z makroživin (sacharidů, bílkovin, tuků, vlákniny a vody), mikroživin (minerálů, stopových prvků, antioxidantů, enzymů) a disponuje určitým množstvím energie (kalorií). Bez energie z přijatých živin naše tělo nemůže adekvátně fungovat. Kromě toho, má strava schopnost působit na regulaci tělesné teploty (tzv. termické působení potravin), acidobazickou rovnováhu (potraviny kyselinotvorné, neutrální, zásadotvorné) a má rovněž určitou energetickou tendenci (uvolňují - JIN, zpevňují - JANG). Stále studené končetiny nejen v zimě jsou známkou dominance parasympatického nervového systému v důsledku převahy jinové, osvěžující a ochlazující stravy (syrové ovoce a zelenina, zakysané mléčné výrobky atd.). Výběr potravin podle ročního období rovnováhu podporuje. Nerespektováním sezónnosti a například konzumací letních (ochlazujících) potravin v zimě oslabujeme imunitní systém, jehož výsledkem může být řada zdravotních potíží. Stejně velký vliv na vnitřní rovnováhu jako strava, má také naše psychika. Jsem-li ve stresu a jím, trávení probíhá nedokonale a zkonzumovaná strava má okyselující tendenci, což pro organismus není žádoucí.

Vše souvisí se vším. V prvé řadě s tím, co jím a jak se cítím

Stravovací návyky a životní styl ovlivňují naše zdraví, a tím náš život, nejvíce. Jíme-li nevhodnou stravu (ať už skladbou, množstvím, či kvalitou), máme málo pohybu a dostatečně nepečujeme o své psychické zdraví, dochází postupně k porušení vnitřní rovnováhy našeho těla, jejíž následkem vznikají veškeré zdravotní neduhy, ať už „obyčejné“ bolesti hlavy, akné, horší trávení, kožní vyrážky, či dnes běžná - civilizačních onemocnění, jako je vysoký krevní tlak, cukrovka, nadváha a obezita, nádorová onemocnění, cévní skleróza a následně infarkty, mrtvičky. V nerovnováze se tzv. „necítíme“, jsme nespokojení, můžeme být agresivní a výbušní, plačtiví a smutní, nervózní.

Zdraví není samozřejmost a vyžaduje aktivní přístup. Prevence onemocnění je důležitější než její léčba. Pokud se již léčíme, je potřeba pátrat po příčině problému a pracovat na postupné změně životního stylu spolu s vhodným nastavením jídelníčku, který musí odpovídat naší individualitě. Každý jsme totiž jedinečný. Máme vlastní tělesnou konstituci, genetickou výbavu, jinak funguje náš metabolismus, máme rozdílnou úroveň fyzické aktivity, pracovní zatížení, žijeme v odlišném prostředí. Také jinak myslíme a prožíváme. A naše emoce a vnitřní nastavení hrají ve zdraví a nemoci větší roli, než si připouštíme.

Zdraví je věcí každého člověka. Jeho přístupu k životu a k sobě samému. Každý si jej může v rámci možností zajistit. Každý může dospět do rovnováhy a žít šťastný a spokojený život ve zdraví a radosti.

Výživa na talíři

Jíst musíme všichni. A to je skvělé, vždyť jídlo je radost! No řekněte, kolik krásných prožitků nám přinese chutné a dobře vypadající jídlo? A co teprve, když je to jídlo zdravé?! Ať chceme nebo ne, život je i o jídle. Ale o jakém jídle? Naštěstí o tom, co si dáme na talíř, rozhodujeme jenom my sami.

V dnešní informované době všichni víme, které potraviny jsou zdravé a které ne. Přesto kupuje a vaří ze zdraví prospěšných potravin jen zlomek z nás. Přitom zdravá výživa vůbec nemusí být drahá. Stačí chtít. Rozhodnout se a začlenit pravidla racionálního stravování do svého života.



Každý se už někdy určitě setkal s tzv. „Výživovou pyramidou“.Doporučením, které nám pomáhá orientovat se ve výběru potravin pro každodenní jídelníček. Potraviny v základně pyramidy bychom měli jíst nejčastěji, měly být tedy být základem našeho jídelníčku. Jsou jimi přílohy - obilniny, těstoviny, pečivo, luštěniny, ořechy. Další patro tvoří zelenina a ovoce. V jejich spotřebě není třeba se nijak omezovat. Jsou totiž hlavním zdrojem vitamínů, minerálů, vlákniny a je-li zelenina syrová, pak obsahuje navíc důležité „živé“ enzymy. Přednost mají druhy pěstované u nás nad exotickým ovocem z jižních krajů. V praxi připadá na zeleninu 2-3 porce, na ovoce 1-2 porce, přičemž za porci se považuje jeden středně velký kus, většinou 100g. Menší zastoupení v pyramidě má mléko a mléčné výroby, maso, masné výrobky, vejce. Potraviny na samém vrcholu pyramidy jsou pro nás nevhodné a jíst bychom je měli jen výjimečně (cukr, sladkosti, potraviny s éčky).

Různé národnosti mají své pyramidy obsahující suroviny, které v jejich zeměpisných šířkách přirozeně rostou. Kupříkladu Středomořská pyramida. Jídelníček Italů, Francouzů či Španělů se skládá hlavně z čerstvého ovoce a zeleniny, obilovin, různých oříšků či přírodního koření, česneku a cibule. Mléčné výrobky a maso se konzumují mnohem méně než u nás. Místo margarínů a másla se používá olivový olej. A výsledek? Lidé „na středomořské stravě“ jsou obecně zdravější, mají nižší sklon k civilizačním nemocem a mají tak předpoklad dožít se vyššího věku. Avšak roli hraje i odlišný způsob života oproti nám, kteří žijeme v poněkud „uspěchané“ době. Svou pyramidu mají také alternativní stravovací směry (vegetariánství, veganství apod).

Za praktičtější a jednodušší návod k výběru potravin pro každý den považuji tzv. „Můj talíř“ (z amer. „My plate“). Ten znázorňuje vhodný objem a poměr jednotlivých skupin potravin na obyčejném talíři za celý den, pozor ne v jedné porci! Podle talíře, by objemovým základem zdravého jídla měly být zelenina a ovoce. Všimněme si, plná polovina talíře! Tzn. Polovina z toho, co za den sním, by měla být zelenina a ovoce. Tento základ se doplní kvalitní bílkovinou v podobě ryb, bílého jogurtu, fazolí, oříšků nebo kousku drůbežího masa a kvalitními obilovinami, přednostně v přirozené, tedy celozrnné podobě. Tento talíř neobsahuje žádné nevhodné (nezdravé) potraviny. Prostě a jednoduše, sladkosti, tučná jídla nebo jídla s obsahem „éček“ nemají mít v našem jídelníčku žádné místo.





Proč výživové poradenství v centru Pro Život v Rovnováze?

  • Protože výživa je mým koníčkem a mám s ní 15 let zkušeností
  • znám úskalí výživy v každém věku, při sportu, v těhotenství, při kojení, při nemocech - celiakii, cukrovce, alergii
  • protože jsem lékařka a dokonale tak rozumím fungování lidského těla, vidím souvislosti mezi chybami ve stravování a zdravotními potížemi
  • protože vím, kolik problémů si způsobujeme sami nevhodnou stravou a životním přístupem, včetně zhoubného myšlení
  • protože mé znalosti jsou komplexní, kromě západní medicíny se vzdělávám v ájurvédě, tradiční čínské medicíně, v energetickém léčení, léčení drahými kameny, astrologii, psychologii a psychosomatice
  • každého člověka vnímám jako jedinečnou osobnost, a během konzultace se snažím odhalit nejen metabolické fungování těla, ale především osobnost klienta po jeho emoční stránce
  • zabývám se psychologií, která je zvlášť u stravování, bodem č. 1, pomáhám klientům zbavovat se špatných životních návyků a nahrazovat je návyky funkčními, zdravými
  • kromě vědomostí se také opírám o intuici, která mi vždy správně napoví, co klient ode mě nejvíce potřebuje
  • výživové poradenství kombinuji s metodou kontrolované a řízené detoxikace, která se mi velmi osvědčila (nejen že čistí tělo od toxinů, ale pomáhá detoxikovat lidské myšlení, které mnoha žádoucím změnám brání)
  • miluji opravdový kontakt s lidmi a velice mě těší, když se jim daří realizovat změny směrem ke zdraví a jejich život se stává šťastnějším a spokojenějším.